Vissersdorp naar vissersdorp - Nordic walking

(19,5 km)

• Download GPX

U wandelt het fiets/wandelpad door de duinen richting Katwijk. Aan het eind gaat u rechts (Rijnmond) richting boulevard. U wandelt over de boulevard tot het eind, waar u de weg met een bocht naar links vervolgd. Halverwege de Sportlaan kunt u rechts het pad in de duinen inslaan. Bij de eerstvolgende kruising gaat u rechts het duinpad omhoog richting strand. Op de duintop heeft u een prachtig uitzicht over zee. Daal af naar het strand en ga bij de vloedlijn naar links (in de verte ziet u bij helder weer de pier van Scheveningen)

Vaten rum zijn er niet meer te vinden, maar de natuurjutter kan zich op het strand nog steeds uitleven. De oplettende “strandloper” ontdekt in sommige schelpen een klein gaatje.
De tepelhoorn-slak…

De tepelhoorn-slak vangt deze strandschelpen op de zeebodem en houdt ze met zijn voet stevig vast. De slak, vernoemd naar de vorm van zijn huis, boort met zijn rasptong een gaatje in de schelp, waardoor hij zijn slurf naar binnen schuift. Gevangen in zijn eigen huis wordt zo het strandschelp-dier opgeslurpt.

Struin langs de vloedlijn tot kilometer paal 91.250.  Verlaat hierna het strand en beklim de zeereep via het pad. Bij het recreatiebankje bewandelt u het schelpenpad rechtdoor, richting Paviljoen. Steek het verharde fietspad over en ga rechtdoor. U bevindt zich in het duingebied Berkheide.

In de duinen liggen diverse dellen. Het zijn van oorsprong lage duinpannen. Tot de vijftiger jaren teelden de inwoners van Katwijk er aardappelen en rogge. Omdat veel Katwijkers dezelfde achternaam hebben, werd hun akkertje vaak naar hun bijnaam vernoemd, zoals Goeie Gerrit z’n delletje, Ouwe Jaap z’n delletje of Kreupele z’n del.

Ga door tot het hek bij het informatiebord en kies het rode laarzenpad.

In de vorige eeuw werd ontdekt dat onder de duinen een grote zoetwaterbel lag en dat zand een zuiverende werking op water heeft. Tot 1998 werd deze bel aangevuld met maaswater om de vraag naar 25 miljard liter drinkwater per jaar te voldoen. In plaats van “oppervlakte infiltratie” via de vennen wordt nu het Maaswater diep onder de duinen gepompt en verderop gezuiverd weer omhoog gehaald. Het hogerliggende grondwater krijgt weer een natuurlijk verloop en wordt alleen aangevuld door voedselarm regenwater. De duinen worden droger en voedselarm, waardoor de oorspronkelijke, spaarzame begroeiing overblijft. Het duinzand zal weer vrij stuiven.

U loopt door, negeert zijpaadjes, tot de T-splitsing (het laarzenpad houdt hier op). Ga rechtsaf. Verderop ziet u rechts een betonnen muur. Volg op de T-splitsing het schelpenpad naar rechts. Sla na het langgerekte meer het eerste zandpaadje links in. U komt uit bij een schelpenpad. Ga rechtsaf, wandel langs de wei en negeer alle zijpaden. U wandelt door tot u het duinpad omhoog richting strand (voor de 2e keer) ziet. Bij de vloedlijn gaat u rechts tot u aan het eind van de boulevard niet meer verder kunt vanwege de buitenwatering. Hier gaat u omhoog richting boulevard/Rijnmond. U passeert de buiten/binnenwatering.

Bij de eerstvolgende mogelijkheid daalt u weer af naar het strand. U struint langs de vloedlijn tot Noordwijk waar u bij Strandpaviljoen Beach End omhoog loopt om bij het eindpunt van deze wandeling te komen.

Das wirst du sehen

Startpunkt: Koningin Astrid Boulevard 103
2202 BD Noordwijk
Endpunkt: Koningin Astrid Boulevard 103

Merkmale

Bleiben Sie auf dem Laufenden Noordwijk
Newsletter mit Events, Nachrichten, Empfehlungen und Angeboten!
Uw bericht is niet verstuurd omdat deze als spam is gemarkeerd. Onze excuses als dit onterecht is. U kunt altijd contact met ons opnemen door een e-mail te sturen naar info@noordwijk.info.